Yihaa in 15.098 synoniemen

Het ging niet goed.
Het ging zelfs slecht.

Daarom kwam ik hier niet meer. Wat vreemd is, want dit is het hoekje waar ik kom grienen. Hier ben ik een goede moeder voor mijn (vele vele) emotie-tjes. Ik geef hen zoentjes op het voorhoofd en leg pleisters op wonden. Ik doe het stof af, gooi de ramen open, maak de bedden op en zet alles weer op zijn plaats. De orde en rust die hier wordt geschapen, geeft me de energie om daarbuiten wild te zijn. Réculer pour mieux sauter.

Maar nu ging het niet goed. Mijn hoofd is een teringzooi. Zelfs grienen ging niet meer. Om te grienen moet je eerst doorhebben dat je verdrietig bent. En dan nog. En als je weet dàt je ’t bent, moet je vervolgens weten waarom je het bent. Enfin, ik toch.

Lange tijd ging het wel goed. Ik leefde loeihard en zag glashelder. Ik groef de sporen diep in het vel van mijn stampvoetende leven en bereed het als een onvermoeibare cowgirl. Het deed hard zijn best maar moest er niet aan denken me te wippen. Ik voelde me Hercules. Ik sportte, ik danste, ik dronk, ik moederde, ik werkte, ik schreef. Ik sméét me in alles. Deed het allemaal aan 200%. ‘Half’ stond niet in mijn woordenboek. ‘Yihaa’ des te meer, in 15.098 synoniemen.

Die houding ligt het dichtst bij mijn natuur. Daarom ging het ook lange tijd zo goed met me. Het ligt in mijn aard om alles aan 200% te doen, in 50% van de tijd. Dan ben ik op mijn creatiefst, als er passie in het spel is. De andere 50% van de tijd heb ik nodig om te bekomen. Dan kom ik naar hier. Het hoofd luchten. Goede moeder.

Daar zit de angel. Als er tijd tekort is, doe ik niks minder. En ook niet minder hard. Ik beknibbel enkel op de tijd die er is om te bekomen. Ik ga door als een kip die al lang haar kop kwijt is. Vermoeidheid maakt me onoplettend. Maar ik heb het niet door. De adrenalineroes houdt het vuur nog een tijd aan maar ik laat steken vallen. Dat zie ik dan niet. Tot mijn doldrieste leven een bokkensprong maakt en ik voluit op mijn buik in het stof land. Ik weet dàt het moment er komt, wanneer ik te veel hooi op mijn vork neem. Maar altijd ben ik verbaasd als het er is.

De voorbije weken ging het niet goed.

Ik ben een alleenstaande moeder met een lening. Die economische realiteit zit me op de hielen. Sinds september nam ik een tweede deeltijdse job bovenop degene die ik al had. Ik wilde niet maar kon niet anders. Van de ene dag op de andere was er geen tijd meer om te bekomen. Het heeft al mijn reserves uitgeput. Tot overmaat van ramp raakte ik mijn vaste inkomen kwijt. Eind januari valt ook de tweede deeltijdse weg en zal ik helemaal werkloos zijn. Ik ben een alleenstaande moeder met een lening. De realiteit hangt me als een eeuwig zwaard van Damocles boven het hoofd.

Je koopt voor mensen die je graag ziet de cadeau’s die je eigenlijk zelf erg graag wil. Ken je dat? Mag ik jou voor 2017 het enige wensen wat ik stiekem voor mezelf wil?

Dat ‘leven’ een van die 15.098 synoniemen voor ‘yihaa’ mag zijn.

Dit bericht is gepubliceerd op 24 december 2016 om 16:11. Het’is opgeslagen in in mijn hoofd en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

13 gedachten over “Yihaa in 15.098 synoniemen

  1. ❤️❤️❤️ courage xxxx

  2. Veel moed! En hopelijk doet deze crisis wat een crisis behoort te doen: je naar betere tijden brengen. Dat je wens uitkomen mag!

  3. Lieve Inke. Ik herken me altijd in je. Ik heb vaak een hekel aan mijzelf maar veel bewondering voor jou, dappere jij.
    Ik voel me machteloos, omdat ik er niet bij kan, bij jou. Omdat ik het niet kan veranderen. En schuldig, omdat het hier wel verandert en ik het gevoel heb dat ik dat niet verdien. In het aanschijn van de verandering die hier komt en die een einde maakt aan een deel van het geploeter, ben ik zelf tegen de muur aan gegaan. Lang flink geweest en dan stuk. Dacht ik. Want een nacht vol inzichten vertelde me dat ik niet stuk ben, enkel moe. Anyway. Ik wens je alle verandering toe die je nodig hebt om veilig te zijn.

  4. Manon S. op schreef:

    ❤️

  5. Geld, de merde van de alleenstaande ouder. Een huisgenoot? Misschien verlies je erdoor, maar het kan mss ook ademruimte geven. Je kan er trouwens ook goed mee doen: nogal wat vluchtelingen die erkend zijn, zoeken woonruimte. Een Nederlandstalige huisgenoot erbij doet velen van hen goed. Er bestaan vrij veel FB-groepen voor, waar vraag en aanbod elkaar proberen te vinden.

    En ook: elke maand betaald is een maand dichter bij oit & later. In tegenstelling tot mijn eigen huur is dit geld niet verloren aan het fortuin van een ander.

  6. Och, Inke, mijn hart breekt… Als je nu eens geld kon verdienen voor al die mooie woorden die je schrijft…

  7. jan v op schreef:

    je schrijft heel goed, al veel stukjes van je gelezen en telkens door geraakt. 1 love . grtz, jan

Geef een reactie

