Please hold on

Zomer I 

Zoon heeft sportkamp. Op de fiets terug naar huis, aan tafel en onder de douche doe ik verwoede pogingen om informatie over zijn dag uit hem te krijgen. Hij heeft gezwommen. Al de rest is hij vergeten. (Wat zoudt gij daar nog meer over willen weten misschien, moeder?)

Later, in bed, samen onder de lakens na het verhaaltje, kruipen we in elkaars armen. Dat moet omdat ik zo zacht ben, vindt hij. Zijn papa prikt altijd een beetje. En samen met de rolluiken zakken de indrukken van zijn dag. Met een schok herinnert hij zich dat er een kindje stout was. Hij veert recht en begint druk gesticulerend de scène te beschrijven. Ik kom te weten wat er gebeurd is, waar, met wie, wat ze toen aan het doen waren, hoe hij het opgelost heeft en hoe hij zich bij dat alles voelde. Na afloop valt hij weer terug in de kussens en zwijgt een aantal seconden. Dan draait hij zich naar me toe en fluistert verlegen alsof hij zichzelf net betrapte op een guilty pleasure: ‘Ik vind dat wel fijn, mama, om met jou zo’n beetje te praten.’

Zomer II

We zijn op vakantie in een warm land met warme mensen. Er is zon. Mijn favoriete momenten zijn de ochtenden waarop ik de luiken opengooi en de zonnestralen in hun haast om binnen te komen over elkaar lijken te struikelen als een kudde op hol geslagen wilde paarden. Diep ademhalen. Zeelucht. Dan naar het keukentje sloffen, koffie-apparaat aanzetten, achterdeur openen, aan de tuintafel in de vroege ochtendzon bekomen van de slaap. Dat besef meermaals per dag: er is zon. Ze doet het leven onder mijn vel kriebelen. Zon. Mijn hart huppelt als een achtjarige.

Zomer III

We doen niet veel in dat warme land. We slapen tot we wakker worden, dragen geen make-up, houden autofeestjes, hangen de hele dag op het strand en in de oceaan. We plannen niks. We zijn. Daar, bij elkaar, op onszelf, graag. Er is geen wifi, er zijn geen apps. We kijken naar onze kinderen terwijl ze spelen, ruzie maken, zeuren, zich verwonderen. We zien de wereld door hun ogen. We laten de zon los op onze huid en harten, de wind jaagt door onze hoofden en het zeewater spoelt de losgemaakte stukjes hoofd- en hartballast weg. We zijn kinderen van acht jaar.

De zomerzon heeft het leven gerijpt als een banaan. Het laat zich nu van de schil ontdoen die het taai en moeilijk verteerbaar maakt. Binnenin is alles zoet en smeuïg en boordevol energie.

We hebben het leven gestript.
We stellen vragen uit.
We vegen ‘moeten’ in het woordenboek uit met tippex.
Ik schrijf niet meer.
Ik heb meer inspiratie dan ooit tevoren.

Zomer IV

Het leven zoals dat voor ons is ingericht buiten de zomer om, ligt me contra-intuïtief en onpraktisch. Ik hoor te veel mensen verzuchten dat ze terug willen naar deze of gene plek, naar die mensen, naar dat gevoel. Het komt er allemaal op neer: terug naar de luxe van tijd voor zichzelf en met geliefden.

It is wrong.

Dat tijd met de mensen die er het meest toe doen en die het leven vijf sterren geven, luxe is. Al dat spring- en vliegwerk, de stress, de burn-outs, de eindjes die aan elkaar geknoopt moeten worden, al dat moeten en de belachelijke kluitjes ‘mindfullness’ waarmee we in het riet worden gestuurd.

It. Is. Wrong.
We missen het leven al terwijl we er middenin staan.

Zomer V

Ik sport. Het is mijn statement, mijn kleine daad van verzet. Die tijd, dit lijf is van mij. Ik doe aan touwtjespringen, gewichtheffen, sit-ups, squats, planking, uithouding… Ik word krachtiger, leniger en vastberadener met de dag. Het is een goed begin. Het is maar een begin.

Dat de zomer vruchtbaar was. Mijn hoofd is glashelder. Ik weet wat me te doen staat.

Please hold on.
You better hold on.

Dit bericht is gepubliceerd op 22 augustus 2016 om 14:39. Het’is opgeslagen in in mijn hoofd en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

2 gedachten over “Please hold on

  1. It is wrong. Dankjewel!

Geef een reactie

