Alleen is niet hetzelfde

Mijn vaatwasser ging stuk. Eigenlijk was het niet eens mijn vaatwasser maar die van een vriendin. Het was het einde van de maand. Mijn reserves waren uitgeput en ik had net ontdekt dat ik binnen twee maanden de lening op mijn huis niet meer zou kunnen afbetalen. Het weer was broeierig en de nachten waren zo zwoel dat mijn vijfjarige moeite had om te slapen. Ik was doodop. Niet alleen fysiek moe maar het moe. Alleenstaande ouder zijn, de geldzorgen, voor ieder probleem zelf weer een oplossing moeten vinden.

Ik besloot voor die kapotte vaatwasser hulp te zoeken op Facebook. Of er iemand was die er genoeg verstand van had om ‘m te fiksen? Een aantal flauwe plezanteriken maakten volstrekt nutteloze opmerkingen. Eén vriendin, en later nog een vriend, boden concrete hulp aan. De meeste comments waren tips om het probleem te verhelpen met de boodschap: doe het gewoon zelf! Vriendinnen die terecht fier verkondigden dat zij hun wasmachine of vaatwasser zelf hadden gemaakt met de hulp van vrienden YouTube en Google.

Alle goede bedoelingen ten spijt, zakte de moed me in de schoenen. Ik kende dit scenario. Toen ik mijn huis net gekocht had en mijn zorgen en vermoeidheid deelde met vrienden, hoorde ik tig keer: ‘Ach, bij ons was dat hetzelfde’. Daarop volgden dan bemoedigende woorden als ‘dat passeert ook’ of ‘je kan het’ en dies meer.

Natuurlijk kan ik het.
Soms wil ik het gewoon even niet meer. Niet meer alleen. Want zolang mensen in meervouden als ‘bij ons’ kunnen spreken, is mijn leven echt niet hetzelfde.

Echt niet.

Zolang je zelf niet hebt moeten leren dat er een verschil is tussen hout- en steenboren en elk gat in elke muur niet zelf hebt geboord. Zolang je niet elke kader of elk kastje zelf hebt opgehangen.

Zolang je niet elk bed zelf hebt afgetrokken, de lakens eigenhandig in de wasmachine hebt gestopt en ze er daarna ook zelf weer hebt uitgehaald. Ze dan opgehangen en ze na het drogen al dan niet zelf hebt gestreken en in de kast hebt gelegd. Zolang hetzelfde niet geldt voor iedere t-shirt, trui, broek, sok, onderbroek, pyjama of handdoek.

Zolang je elke vierkante centimeter van de vloer niet altijd zelf hebt gestofzuigd en gedweild. Zolang je ieder spoor van tandpasta niet zelf hebt weggewreven. Zolang ieder bord, tas, vork of glas niet door jou weer schoon in de kasten is beland.

Zolang je elke snede brood die op de plank ligt, niet helemaal alleen hebt verdiend. Zolang je iedere boterham niet zelf hebt gesmeerd. Zolang je iedere appel, plakje kaas, fles melk of stuk vlees niet zelf bent gaan halen in de winkel. Zolang je iedere ui niet eigenhandig in stukken hebt gesneden en verwerkt tot spaghettisaus of soep.

Zolang je niet ontelbare keren uitnodigingen voor uitjes en etentjes hebt afgeslagen en zweeg over de tien euro die je voorbij de komende anderhalve week moest brengen.

Zolang je de kinderen niet iedere keer zelf naar school hebt gebracht, terug opgehaald, van een gezonde snack hebt voorzien. Zolang jij het niet altijd bent die hen aanmaant tot opruimen, stilte of het leegeten van hun bord. Zolang enkel jij hen niet uit iedere nachtmerrie weer in slaap wiegt.

Zolang je iedere traan niet zelf hebt gedroogd of op eigen houtje hebt moeten beslissen of ze dan nu toch die lepel Perdolan moesten krijgen.

En vooral: zolang niemand tussen al die bedrijven door, ooit zijn of haar armen rond je heeft geslagen. Zolang je lijf ‘s avonds in bed niet overloopt van de woorden en zorgen die je bij gebrek aan partner hebt ingeslikt.

Kunnen we tot zolang afspreken dat je niet meer tegen me zegt dat ons leven en onze zorgen hetzelfde zijn? Ik beloof dat ik ook nooit zal zeggen dat jij het gemakkelijker hebt. Want begrijp me niet verkeerd: ik wil niet beweren dat mijn leven moeilijker is dan het jouwe of dat jij geen problemen zou hebben omdat je een partner hebt. Onze situaties zijn gewoon niet meer of minder dan: niet hetzelfde.

En die vaatwasser? Die is gefikst. De ene vriendin die reageerde en niet toevallig ook alleenstaande is, kwam dezelfde avond nog naar me toe. We aten, we vezen het ding open, we startten de computer op en twee kleine ontploffinkjes later was het ding gemaakt. Met de hulp van mijn vrienden YouTube, Google en De Vriendin Die Iedereen Engeltje Noemt Maar Er Zelf Een Is.

Dit bericht is gepubliceerd op 30 juni 2016 om 09:36. Het’is opgeslagen in Charlie Mag en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

15 gedachten over “Alleen is niet hetzelfde

  1. Heel erg raak. En prachtig einde.

  2. Damn 😦
    Kan ik me allemaal niet inbeelden.
    Je bent zo sterk.
    Bewaar aub ergens mijn emailadres en please mail me als ik je met iets kan helpen. Ik doe het écht met heel veel plezier.

  3. HYPE op schreef:

    heel mooi geschreven en herkenbaar!

  4. Hilde op schreef:

    Je hebt gelijk! Gedeelde smart is halve smart en als je alle problemen helemaal alleen het hoofd moet bieden, verdubbelen ze zich! Diep respect voor jou! X

  5. Je gelooft het niet, maat ook hier is de vaatwasser stuk. Ik negeer het, evenals het feit dat er een week nadat mijn loon gestort is nog maar 130 euro op mijn rekening staat en ik vandaag ben gaan werken zonder de moed me te wassen.

  6. O, en ik heb stormschade. Ook dat negeer ik vakkundig.

  7. Heel herkenbaar ja, al is mijn vaatwasser gelukkig niet stuk. Maar het is inderdaad niet omdat je het allemaal alleen kan, dat je het ook allemaal alleen wil.

  8. Liefste allemaal, dank voor de reacties… Ik ben een beetje overweldigd door de vele woorden van herkenning, respect en dankbaarheid. Hoe schoon is dat niet, zeg. Want als ik sterk ben, betekent dat dat er nog veel helden en heldinnen daarbuiten zijn. In deze tijden van voetbal: #tousensemble ❤

  9. 1. Herkenning voor de zware, zware, inwendig ontploffende ergernis die ik voelde toen mijn vriendinnen onder elkaar aan het zeuren waren wat een gedoe het is een laken te verversen. Hoe onhandig die partners. Hoe zwaar zo’n laken, en hoe je erin verstrikt raakt. ‘Ik doe dat alleen, elke week (of elke drie weken) opnieuw! Ik krijg elke keer armen die pijn doen van het zwaaien en schudden omdat er niemand is om te helpen!’ Eerlijk, ik wilde het liefste gaan huilen. Volgens de als troost bedoelde woorden van diezelfde vriendin, later die dag, vond de oom van haar lief toch ook iemand toen hij 50 was. Kader: wij zijn midden twintig. Dank.

    2. Geen geld hebben voor een afwasmachine heeft ook voordelen, yes!

    3. Ik zou dat dus, eerlijk waar, nooit gemaakt hebben, zou niet eens weten hoe eraan te beginnen. Cool dus van u.

    • Bij punt 1 moest ik toch even lachen om hoe je het beschrijft. En voor de rest een feest van herkenning hier ook.
      Gelukkig krijg ik op dit stuk wel vaak de reactie van mensen in een relatie dat ze het nu een beetje snappen.
      😉
      x

  10. Zo herkenbaar… Ik reageer zelfs niet meer als mensen zeggen dat ze precies alleenstaand zijn (net als mij) omdat hun man altijd laat thuis is van het werk en ze voor alles alleen opdraaien en er – net als mij – alleen voorstaan.. Nee, want op jouw bankrekening merk je dat ongetwijfeld, ’s nachts ligt er een warm lichaam naast je, als er iets gerepareerd moet worden weet je man ongetwijfeld raad, in het weekend kan je zeker en vast wel eens even snel naar de winkel zonder kids en misschien luistert die man niet altijd naar wat je zegt, er is toch tenminste iemand tegen wie je af en toe eens stoom kan aflaten…
    Het eerste stukje waarmee ik je blog leer kennen, maar ik ben meteen fan 🙂

  11. Pingback: Prinses wil een centrum in haar leven | En ze leefden nog groen en gelukkig

  12. Doris op schreef:

    Geen kind hier, maar wel een baan (straks toch weer) en een huis en het daarbij behorende huishouden dat ik allemaal in mijn eentje draaiend houd.

    En lieve mensen met inwonende partner: onderschat alsjeblieft ook niet hoeveel energie het kan kosten om alleen al om even stoom af te blazen eerst drie nummers te moeten bellen omdat de eerste twee antwoordapparaten geven en de derde pas een potentieel luisterend oor aan de andere kant van de lijn.

Geef een reactie

