Ik wens je geen gelukkige verjaardag

Vandaag is het je verjaardag maar die ga ik je niet wensen.

Dat niet doen, druist in tegen de enige vorm van ethos die ik mezelf aanmeet: de Gulden Regel. “Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.” Noem me naïef. Of idealistisch. Onnozel. Onrealistisch. Dat mag allemaal. Het zal me worst wezen.

De Gulden Regel en je verjaardag dus. Ik heb nogal een zwak voor verjaardagen, zie je. Eens iemand me gezegd heeft wanneer hij of zij jarig is, vergeet ik dat doorgaans niet meer. Van iedereen die ik ken, weet ik intussen de verjaardag vanbuiten. Dat gebeurt vanzelf. In de tijd dat Facebook nog niet bestond, vonden mensen me wel eens vreemd. Ha. Geheel trouw aan de regula aurea heb ik ook graag dat mensen zich mijn verjaardag herinneren. Als ze die vergeten, denk ik altijd dat ik toch niet zo’n goeie vriend voor hen ben. Ik neem dat persoonlijk, ja (gelukkig niet voor lang). Als ze het zich wel herinneren en zich bovendien de moeite getroosten om me dat te laten weten, word ik daar oprecht blij van.

Ik denk dat jij geen idee hebt van wanneer het mijn verjaardag is. Ik denk dat er weinig is dat je van me weet. We hebben nochtans uren geledigd met conversatie. Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat ik je al minder mis. Precies om die dingen, dat gebrek aan interesse. En omdat je me zo hartgrondig hebt teleurgesteld door jezelf en mij schaakmat te zetten in je vlucht.

In mijn fantasie zitten we nu op een terras. We zijn nog maar net wakker na het grote feest van afgelopen nacht. 40 is niet niks, dat moesten we vieren. We eten brunch en drinken cava. De zon schijnt. We kletsen een eind weg. We kussen. We lachen veel. Omdat het leven schoon is en er zoveel te lachen valt sinds we elkaar vonden.

Dus wens ik je geen gelukkige verjaardag. Omdat ik je wel nog steeds mis.

Dit bericht is gepubliceerd op 27 april 2014 om 21:23. Het’is opgeslagen in in mijn hoofd en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Geef een reactie

